PaFaWag 8WE/8WEa ED73
PODSTAWOWE DANE
GENEZA I HISTORIA PROJEKTU
W 1993 PaFaWag skonsturowal pierwszy dalekobiezny EZT, ED72. Jego produkcja zostala zarzucona po pierwszym prototypie ze wzgledu na przestarzala technologie. W zwiazku z tym COBiRTK razem z PaFaWagiem zaprojektowali nowy zespol oparty o zalozenia EW60, ED73. Zespol ten posiada rozruch impulsowy co czyni go oszczednym oraz nowoczesnym.
W zwiazku z zapotrzebowaniem na wymiane najstarszych EN57, skonstruowano skrocona wersje ED73, ktora zostala oznaczona jako EN59. Produkcja EN59 oraz EW60 zostala przeniesiona do HCP w Poznaniu ze wzgledu na przestoje w produkcji. Od dziewiatego egzemplarza, wprowadzono zmiany w postaci drzwi odskokowo-przesuwnych oraz tempomat. Tempomat trafi rowniez do starszych ED73.
EKSPLOATACJA ED73 posiada przedzialy drugiej jak i pierwszej klasy, oraz jeden przedzial restauracyjny WARS. Kursuje na dalekobieznych polaczeniach. Jest on eksploatowany w Gdansku, Warszawie oraz Krakowie.