Polskie Elektryczne Zespoly Trakcyjne

PaFaWag 8WE/8WEa ED73

PODSTAWOWE DANE


Producent PaFaWag Wroclaw
Lata budowy od 1994
Uklad wagonow rozrzadczy+silnikowy+silnikowy+rozrzadczy
Liczba miejsc ogolem 888
Masa sluzbowa 178 tony
Dlugosc calkowita 86,8m
Szerokosc 2.9m
Wysokosc 3.7m
Napiecie zasilania 3000V pradu stalego
Liczba i moc silnikow 8x206kW
Moc ciagla 1648kW
Przyspieszenie 1,2m/s2
Predkosc konstrukcyjna 130km/h
System hamulca Elektrodynamiczny oraz Elektropneumatyczny Oerlikon

GENEZA I HISTORIA PROJEKTU

W 1993 PaFaWag skonsturowal pierwszy dalekobiezny EZT, ED72. Jego produkcja zostala zarzucona po pierwszym prototypie ze wzgledu na przestarzala technologie. W zwiazku z tym COBiRTK razem z PaFaWagiem zaprojektowali nowy zespol oparty o zalozenia EW60, ED73. Zespol ten posiada rozruch impulsowy co czyni go oszczednym oraz nowoczesnym.

W zwiazku z zapotrzebowaniem na wymiane najstarszych EN57, skonstruowano skrocona wersje ED73, ktora zostala oznaczona jako EN59. Produkcja EN59 oraz EW60 zostala przeniesiona do HCP w Poznaniu ze wzgledu na przestoje w produkcji.

Od dziewiatego egzemplarza, wprowadzono zmiany w postaci drzwi odskokowo-przesuwnych oraz tempomat. Tempomat trafi rowniez do starszych ED73.

EKSPLOATACJA

ED73 posiada przedzialy drugiej jak i pierwszej klasy, oraz jeden przedzial restauracyjny WARS. Kursuje na dalekobieznych polaczeniach. Jest on eksploatowany w Gdansku, Warszawie oraz Krakowie.