PaFaWag 5B/6B EN57
PODSTAWOWE DANE
GENEZA I HISTORIA PROJEKTU
W latach 50. XX wieku w Polsce w realizacji regionalnych przewozow pasazerskich dominowaly zespoly wysokoperonowe. Jako ze nie wszedzie perony byly wysokie, zaistniala potrzeba zbudowania pojazdu uniwersalnego, mogacego obslugiwac zarowno wysokie, jak i niskie perony wystepujace na terenie calego kraju. Prace projektowe nad nowa seria pojazdow trwaly w latach 1959-1961, rownolegle do prac nad jednostka wysokoperonowa serii EW55, ktora stala sie protoplasta EN57. Dokumentacje nowego zespolu wykonalo Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemyslu Taboru Kolejowego Poznan (obecnie OBRPS Poznan). Proby ruchowe jednostki prototypowej mialy miejsce juz w grudniu 1961, a w nastepnym roku rozpoczeto jej seryjna produkcje we wroclawskim Pafawagu.
Jednostka prototypowa zostala zbudowana w roku 1961, a produkcje seryjna rozpoczeto w roku 1962. Przez ponad 30 lat produkcji pojawialy sie rozne wersje EN57. Najogolniej EN57 mozna podzielic na trzy serie:
numery 001 / 130 oraz 601 / 1113 - maja boki ryflowane i trzy szyby w scianie czolowej, ponadto jednostki do numeru 130 posiadaly przedzial pierwszej klasy
numery 1114 / 1825 - maja boki gladkie i trzy szyby w scianie czolowej
numery 1900 / 1953 - maja boki gladkie i dwie szyby w scianie czolowej (na wzor zespolu EW58 i EW60)
Na bazie trojwagonowych EN57 w 1965 powstaly pierwsze jednostki czterowagonowe (z dostawionym dodatkowym czlonem silnikowym), ktore w 1975 wyeksportowano do Jugoslawii, a na rodzimym rynku pojawily sie dopiero w 1976 jako EN71. Pozniej w ramach rodziny 5B/6B powstal jeszcze jeden ED72.
Produkcje EZT serii EN57 zakonczono w roku 1993. Lacznie wyprodukowano 1412 sztuk tego EZT na potrzeby krajowe oraz 40 (3 jednostki trojwagonowe i 37 zespolow czterowagonowych) wyeksportowano do owczesnej Jugoslawii.
EKSPLOATACJA EZT EN57 sa eksploatowane w calej polsce oraz Chorwacji. Glowne zalozenie PaFaWagu oraz PKP to wymiana najstarszych egzemplarzy z lat 60 i 70 na EN59 z powodu iz EN57 sa przestarzalymi zespolami z rozwiazaniami siegajacymi lat 30. Pierwszy, prototypowy oraz drugi egzemplarz EN57 sa wpisane do rejestru zabytkow.